Historia
-
Pierwszy pojazd o napędzie parowym
Za pierwszego konstruktora samobieżnego pojazdu kołowego zdolnego do przewozu osób – protoplasty samochodu – uznaje się francuskiego inżyniera Nicolasa Josepha Cugnota (1725–1804), który zbudował pojazdy o napędzie parowym mające pełnić funkcję ciągnika artyleryjskiego dla armii francuskiej – pierwszy ok. 1765 roku i kolejny ok. 1770 roku.
Żródło (kliknij).
-
Pierwszy samochód z silnikiem bęzynowym
Za konstruktora pierwszego samochodu uznaje się Carla Benza (1844–1929), który w 1885 roku zbudował samochód trójkołowy z jednocylindrowym czterosuwowym silnikiem benzynowym Gottlieba Daimlera (1834–1900). Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 został opatentowany w 1886 roku, a w 2011 roku patent Benza DRP 37435 „Fahrzeug mit Gasmotorenbetrieb” został wpisany na międzynarodową Listę UNESCO .
Żródło (kliknij).
- Pierwszy samochód z napędem elektrycznym
Budowa pierwszego pojazdu o napędzie elektrycznym przypisywana jest francuskiemu inżynierowi Gustave’owi Trouvé (1839–1902), który w 1881 roku zaprezentował w Paryżu tricykl o napędzie elektrycznym. Flocken Elektrowagen – czterokołowy samochód elektryczny z 1888 roku konstrukcji Andreasa Flockena (1845–1913) był najprawdopodobniej pierwszym elektrycznym samochodem osobowym na świecie.
Żródło (kliknij).
-
Pierwszy samochód z silnikiem Disla
Mercedes 260 D był pierwszym samochodem osobowym z silnikiem Diesla. Do seryjnej produkcji trafił w 1936 r., czyli dopiero 40 lat po opatento-waniu przez Rudolfa Diesla jednostki z zapłonem samoczynnym Rudolf Diesel (1858-1913) długo pracował nad wynalazkiem swojego życia.
Źródło (kliknij).
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL